dissabte, 22 de juny del 2013

EL SISTEMA EDUCATIU NO ENS SERVEIX. SI VOLEM UN FUTUR DIFERENT ENS CAL UN SISTEMA EDUCATIU NOU (IV)

Als tres textos anteriors parlava d’un alt percentatge de fracàs escolar que ens afectava les possibilitats de cohesió social, d’un mestres preparats per a un altre tipus d’alumnes i que s’hauria de ser més seriós amb el que es fa a les escoles i amb l’avaluació dels alumnes i dels centres.

Qui escriu el que estic escrivint és un retrògrada i un cavernari, ho assumeixo. El que es porta ara és la llibertat per experimentar mètodes i propostes anàrquiques i el “divertimento”. Els resultats a mig termini o el que saben els alumnes no compta, el que importa és el dia a dia i que s’ho passin bé.

Si ens ho miréssim amb uns ulls una mica més professionals i objectius ens adonaríem que cada experiment pedagògic o mètode importat i mal aplicat repercuteix en unes persones indefenses, els alumnes, i que se’ls fa un mal irremeiable quan no se’ls ensenya el que poden aprendre en el temps més adequat per aprendre-ho.

Dir que tots els mestres d’una escola són responsables de tots els alumnes i del que saben o no saben, tampoc no és ben vist. Si fos així no podrien decidir el que volguessin i fer gala d’allò tan espanyol de “cada maestrillo tiene su librillo”.

A tots aquests teòrics professionals de l’ensenyament que fan servir els alumnes per portar a terme les seves brillant idees pedagògiques i que condicionen el futur de centenars de nens, quan no donin resultat, qui els deixarà sense sou o els expulsarà del sistema educatiu o els tancarà a la presó? Ningú.

D’aquí no gaire podrem decidir quin sistema educatiu volem, per això m’agradaria que penséssiu en la proposta que faig. Utòpica, potser sí, però amb bons professionals, potser no tant.

Com a objectiu general, proposaria: Que tota la mainada, quan acabi la primària, sigui capaç d’entendre el que escolta, comprendre el que llegeix, raonar i explicar-se oralment i per escrit en català de forma socialment correcta. Assolir aquest objectiu demana esforç i professionalitat.

Per desgràcia la nostra societat ha oblidat com n’és de divertit i engrescador aprendre i saber.  Sembla com si només es pogués gaudir si es transforma l’escola en un casal d’estiu, en un parc temàtic o amb un joc d’ordinador i es contraposés a l’aprendre, al saber, a l’esforçar-se, al ser capaç de ...

Així ens va. Entre un 30 i un 50% de fracàs escolar, i ningú plega.

Fins la setmana vinent.

F. Ponsatí
Visca la Terra.

PS: Pel futur, ens cal disposar d'energies netes i renovables en un percentatge  prou important com per no dependre d'España. Per què s'està en contra dels aerogeneradors i no en contra de les  torres d'electricitat? 


“EL FUTUR ÉS LA LLIBERTAT, EL FUTUR ÉS SER UN ESTAT.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada